V rámci
projektu „Ochotne s ochotníkmi“ bolo oslovených 17 základných škôl
levočského okresu. Súťaže sa zúčastnilo 8 škôl: I.ZŠ Levoča, II.ZŠ
Levoča, II.ZŠ Levoča, ZŠ Nižné Repaše, ZŠ Dravce, ZŠ Klčov, ZŠ Granč –
Petrovce, ZŠ Jablonov.
Cieľom
súťaže bolo vypracovať časopis s hlavnou témou „Čo sme ochotní a čo
dokážeme spoločnými silami urobiť pre našu obec(mesto), školu.“ Na
základe rozhodnutia členov tímu CPK Levoča a partnerov projektu boli
práce rozdelené do dvoch skupín:
1. skupina
– časopisy tvorené žiakmi I. stupňa (ZŠ Klčov, ZŠ Dravce, ZŠ Granč –
Petrovce, ZŠ Jablonov)
2. skupina – časopisy tvorené žiakmi II. stupňa (I.ZŠ Levoča, II.ZŠ
Levoča, II.ZŠ Levoča, ZŠ Nižné Repaše)
Hodnotenie
prác prebiehalo následovne, každý člen hodnotiacej komisie mal
k dispozícii práce, ktoré posudzoval podľa stanovených kritérií:
-
neodbočenie od témy
-
nápady a riešenia identifikovaných problémov očami
detí
-
inovatívne prvky pri tvorbe časopisu
-
zloženie redakčného tímu
-
grafické prevedenie očami detí
-
originálny názov, originálne spracovanie príspevkov
-
fotozábery z vlastnej dielne detí
-
práca na partnerskej úrovni medzi triedami
-
využitie formy ankety, či rozhovoru na danú tému
Tieto
výstupy sa na spoločnom stretnutí zhrnuli a boli udelené následovné
ocenenia:
|
I.stupeň |
cena |
II.stupeň |
cena |
1.miesto |
ZŠ Dravce |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 800,-Sk |
I ZŠ Levoča |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 800,-Sk |
2.miesto |
ZŠ Klčov |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 500,-Sk |
II ZŠ Levoča |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 500,-Sk |
3.miesto |
ZŠ Granč-Petrovce |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 400,-Sk |
III ZŠ Levoča |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 400,-Sk |
4.miesto |
ZŠ s MŠ Jablonov |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 300,-Sk |
ZŠ Nižné Repaše |
Poukaz na nákup
kníh v hodnote 300,-Sk |
Súčasťou
odovzdaných cien boli pestré balíčky pre deti so sladkosťami, perami
a malými odznakmi.
Naše
postrehy pri hodnotení prác:
Hodnotiaca
komisia zovšeobecnila pripomienky, tak pozitívne ako aj negatívne, ktoré
pri posudzovaní identifikovala. Vnímali sme prácu žiakov ako ich úprimný
záujem presadiť svoju kreativitu a fantáziu v čo najlepšom prevedení.
Preto aj naše konštatovania, prosíme, vnímajte ako pohľad laickej
poroty, ktorá si všimla , či už klady alebo zápory pri zostavovaní
časopisu. Veríme, že budú pre vás podnetom ako v budúcnosti zvýšiť
úroveň podobných prác zo strany žiakov. Dúfame, že práca pri tvorbe
časopisov vašich žiakov zaujala a že sa nájde spôsob, čas, peniaze ako
v tejto aktivite na škole pokračovať.
Chceme
úprimne vyzdvihnúť zapojenie sa škôl do tejto súťaže. Mnohé zo škôl,
ktoré túto možnosť nevyužili, konštatovali, že je veľmi krátky čas na
prípravu koncepcie a zapojenie žiakov. Podotýkame, že tí, ktorí túto
príležitosť využili, si tak vlastne vyskúšali schopnosť v krátkom čase
(podobne ako je to pri reálnych uzávierkach denníkov, týždenníkov, či
mesačníkov) vyprovokovať schopnosti pracovať v tíme a v časovej tiesni.
Podotýkame,
že podnety vyjadrené zo strany žiakov základných škôl budú prenesené do
pripravovaných stratégií a programov rozvoja zapojených obcí.
Kladné stránky |
Záporné stránky |
-
neodbočenie od témy
-
nápaditosť pri riešení zadefinovaných problémov
-
kresby tvorené deťmi
-
názvy časopisov vystihujú obsah a myšlienku
-
grafická úprava a originalita pri spracovaní
-
identifikovanie problémov v obci (meste)
-
poukázanie na potenciál v obci (meste), ktorý je možné
využiť
-
anketa medzi študentmi, pedagógmi a občanmi obcí (miest)
-
menovite spomenutá redakčná rada
-
práca v partnerstve viacerých tried
-
vlastnoručne napísané príspevky, ale aj schopnosť pracovať
s modernou technikou
|
-
anonymita pri písaní článkov
-
chýbajú fotozábery deti pri tvorbe časopisu
-
v niektorých prípadoch nie je uvedené kto časopis tvoril –
chýba redakčná rada
-
čiastočný odklon od témy
-
pracovné tímy nebrali do úvahy stanovené hodnotiace kritéria
-
v niektorých prípadoch chýba originalita, farebnosť pri
spracovaní
-
v niektorých prípadoch názov časopisu nevystihuje podstatu,
alebo nie je dostačujúco dominantný na prednej strane
-
cítiť pomerne silný zásah pedagógov – najmä pri štylizáciách
a samotných vyjadreniach potrieb detí (ak deťom chýba dom
smútku, kanalizácia a pod., myslíme si, že buď je tam silný
vplyv dospelých alebo tieto deti sa „stratili“ vo svete
dospeláckych problémov
|
|